søndag, september 14, 2008

Kvinnens tjeneste?

Eg leste i Utsyn, d vil sei eg leste bare framsida, om ei dama som slutta som prest fordi d stod ingenting om at kvinner kan vera prester i bibelen. D va noe i den duren d stod. Huske ikkje ordrett, men det fekk meg jaffal t å tenka:)

E d forskjell på en prest sin tjeneste idag i forhold til en prest på Jesu tid? E d forskjell på mannen og dama si tjeneste? Er d egentli noen plass i bibelen d står om d, eller tru me bare d me ønske?
Eg veit at måten Jesus behandla damene på va radikalt for tida. Han var super radikal i forhold til kossen han behandla damene, men e me d idag?

Eg kjem t å få problemer me å svara mine egne spørsmål! D bety at eg må studera bibelen å sånn som eg e nå orke eg såvidt å lesa no i d heile tatt, maks ett kapittel om gonga... Så viss du he noe du syns eg sgo veda må du bare dela d me meg =)

Eg he ikkje hast, men d e jo alltid greitt å finna ut nye ting:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det står ingenting om at kvinner ikkje kan være prester heller i Bibelen. Men det står jo at me alle e et kongelig presteskap, og en utvalgt ætt, så eg tror nok at både kvinner og menn kan være prester.
Litt interessant det me om me behandle folk radikalt... Kanskje ikkje kvinnene blir like mye undertrykt i vårt samfunn som på den tida. Men andre blir jo det, som uteliggere, flyktninger osv... Kordan behandle me de?