mandag, mai 25, 2009

tenke, hva er det?

Eg tenke på at eg må oppdatera bloggen, men så når eg då sitte på dataen og tenke, ja nå he eg anledning, så e eg heilt blank! Gløyme heilt vekk k eg hadde tenkt at eg kunne skrive...

Eg he funnet ut at eg må finna ut litt meir om k d står om kjærlighet i bibelen. Me he jo 1 kor 13,4-8:

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

6 Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.


8 Kjærligheten tar aldri slutt.
Profetgavene skal bli borte,
tungene skal tie
og kunnskapen forgå.

Det er jo ett veldig kjent skriftsted, men k betyr det? Eg he aldri egentlig forstått detta. Men eg he hørt på Joyce Meyer en stund nå, ho er en kjent taler(www.joycemeyer.org). Ho har prata om "Lovewalk" og eg he vel aldri egentlig tenkt på det. Å leva i kjærlighet e rett og slett ikkje ein følelse, men ett valg. Det har eg nå fått med meg. Så etter det bestemte eg meg rett og slett å lesa meir om k det står om kjærlighet, men he desverre ikke fått lest så mye ennå. Uansett eg leste akkurat desse versene og la plutselig merke til det sista verset. I min bibel høres vers 8 mer sånn her ut:
"Kjærligheten faller aldri bort. De profetiske gaver skal opphøre, tungene skal tie, og kunnskapen skal ta slutt."
Så eg fant ut at eg tru eg legge for mye verdi i de profetiske gaver og tungetale og kunnskap og andre gaver, som helbredelse og sånt. Men her står det jo at det einaste som ikkje sga ta slutt e kjærligheten, så sjøl om eg ikkje forstår så mye ennå, så veit eg dette: Eg vil leva i kjærlighet og ha den for alltid! =)

Gud velsigne deg, min venn! =)

Ingen kommentarer: